Directe toegankelijkheid
Wat betekent dit voor u?
Vanaf 1 januari 2006 heeft u geen verwijzing van uw huisarts of specialist meer nodig om in aanmerking te komen voor fysiotherapie.
Als u denkt dat uw klachten geholpen/ verholpen kunnen worden door fysiotherapie kunt u zich bij de praktijk aanmelden.
Dit kunt u telefonisch doen, via email, of u kunt zich bij de balie van de praktijk melden.
Op dat moment wordt er met u een afspraak gemaakt voor een screening.
Afhankelijk van de ernst van uw klachten gebeurt dit binnen 2 tot maximaal 5 dagen.
Wat is een screening?
Een screening is een vraaggesprek waarbij gekeken wordt of uw klachten te behandelen zijn met fysiotherapie. Indien de desbetreffende therapeut vindt dat uw klachten geschikt zijn, zal er een afspraak gemaakt worden voor een intake en verdere behandeling.
In de screening wordt dus nog geen onderzoek verricht. Doelstelling van de screening is het vaststellen of uw klacht een behandel indicatie is voor fysiotherapie, o.a. door het uitsluiten van contra-indicaties (redenen waarom therapie niet gewenst is).
Indien uw klachten geen aanleiding zijn voor fysiotherapie zal de fysiotherapeut advies geven.
Als u zich aanmeldt voor fysiotherapie is het noodzakelijk dat uw verzekeringsgegevens aan ons doorgeeft. (bij wie u bent verzekerd, en eventueel welk aanvullend pakket u heeft).
Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt de directe toegankelijkheid vergoed. Indien dit bij uw verzekeringsmaatschappij niet het geval is, krijgt u van ons het advies om eerst naar de huisarts te gaan voor een verwijzing.
Wij vinden het belangrijk dat uw patiëntdossier compleet blijft en zullen, na overleg met u, een verslag aan uw huisarts sturen, zodat deze toch op de hoogte blijft van uw klachten.
Heeft u nog vragen, dan kunt u die altijd stellen aan de receptie, of bij uw desbetreffende fysiotherapeut.